Bijgewerkt privacybeleid
FAQ Fragrance Finder: vind jouw ideale parfum via deze handige tool!

FAQ Fragrance Finder: vind jouw ideale parfum

| Top Topical
Frangrancefinder_1900x1070_zonder_logo

EEN NIEUW PARFUM KIEZEN

Hoe kies ik een geur die ik echt lekker vind?

Dat is niet altijd even makkelijk. ‘De juiste geur vinden is al bijna net zo moeilijk als de juiste man vinden,’ klaagt Allure-magazine. Je denkt misschien dat er geen logica zit in jouw gekozen parfums. De keuze van een geur is immers iets emotioneels? Maar als je jouw favoriete geuren op een rijtje zet, zie je al snel dat ze waarschijnlijk allemaal onder te brengen zijn in één (of misschien twee) van de veertien geurfamilies. Het kost tijd om een nieuwe geur vinden die helemaal bij je past. Je moet er een beetje moeite voor willen doen. De verschillen kennen tussen de geurfamilies is een goede manier om te beginnen. Onze beauty experts adviseren je graag via onze Geurzoeker of in één van de ICI PARIS XL winkels.

Hoeveel verschillende geuren kan ik in één keer achter elkaar ruiken?

Niet meer dan drie. Je brengt je reukvermogen in de war als je meer dan drie geuren achter elkaar test. Zeker als je geuren uit dezelfde geurfamilie probeert, raakt je reukzin snel verzadigd.

Hoe helpen de geurfamilies mij om het juiste parfum te kiezen?

Geuren hangen nauw samen met emoties. Daarom nemen we aan dat geuren verwarrend zijn, een allegaartje van verschillende aroma’s die niets met elkaar te maken hebben. Dat is echter niet zo. Als je kijkt naar de geuren die jij draagt, zul je zien dat ze lid zijn van hooguit twee of drie families. Zodra je weet welke families jij graag ruikt, kun je in de Geurhandleiding kijken welke andere geuren daar ook bij horen.

Wat is de juiste manier om een geur uit te proberen?

Doe een paar druppeltjes op je pols of op de achterkant van je hand. Ruik niet aan de flacon zelf, want een geur komt pas echt tot leven op je huid. Wacht eventjes om de geur de tijd te geven om zich te ontplooien op je huid. Laat vervolgens de geurnoten ‘praten’.

Hoeveel geuren kan ik in één keer proberen?

Niet meer dan drie. Probeer je er meer, dan raakt je neus in de war. Breng de eerste geur aan op een pols. Doe de tweede geur op je andere pols en de derde op de binnenkant van je elleboog. Wacht een paar minuten. Nog beter is om de geuren eerst op een vloeitje te sprayen, dat mee naar huis te nemen en daar te beslissen welk parfum je op je huid wil proberen.

Kan ik erachter komen of ik een parfum lekker vind door aan de flacon te ruiken?

Nee. Als je aan een geopende flacon ruikt, inhaleer je vooral de scherpe alcoholgeur en ruik je alleen de vluchtige hoofdnoten. Een geur heeft huid nodig om tot leven te kunnen komen. Hij ontplooit zich pas goed in contact met de warmte van je lichaam. Zo wordt een geur gecreëerd die net zo uniek is als jijzelf.

Hoe test ik een parfum als ik de geur niet op mijn huid wil uittesten?

Gebruik een vloeitje of een papieren zakdoekje. Dat is niet hetzelfde als testen op je huid, maar het komt erbij in de buurt.

HET GEURGEHEUGEN

Hoe werkt je reukzin?

Geurmoleculen verplaatsen zich door het neuskanaal naar twee piepkleine zones achter de neusrug. Die zones bestaan uit miljoenen geursensoren. De geurmoleculen lossen op in vocht en binden zich aan de zenuwhaartjes op de cellen. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat iedere cel is uitgerust met maar liefst duizend verschillende receptoren, die stuk voor stuk reageren op een klein groepje van verschillende geuren. Zij sturen boodschappen over de geur naar het limbisch systeem. Dat is het gedeelte van de hersenen dat het humeur en bepaalde emotionele reacties aanstuurt. Een groot deel van het limbisch systeem houdt zich bezig met ruiken. Ook beïnvloedt het onze hormonen, stofwisseling en ons stresslevel. Het is ook het emotionele centrum voor seksuele verlangens, woede, angst en geluk. Dat verklaart meteen waarom het kiezen van een parfum zo pwesoonlijk is en gevoelig ligt.

Hoeveel verschillende geuren kan ik onderscheiden?

Afhankelijk van je individuele reukzin: tussen de 5.000 en 10.000.

Is parfum een afrodisiacum?

Geur kan je zeker helpen om je sexy te voelen, maar er is geen wetenschappelijk bewijs dat parfum ook echt lustopwekkend werkt. Wel is bewezen dat geur en seksualiteit nauw met elkaar samenhangen. Er zijn experts die ervan overtuigd zijn dat hormonen (die vrijkomen uit klieren in de lies en onder de oksel) een even krachtige seksuele aantrekkingskracht kunnen uitoefenen als feromonen bij dieren. Het gevoel van zelfvertrouwen dat het juiste parfum opwekt, in combinatie met de aantrekkelijke chemische cocktail van je lichaam die dat stimuleert, kan zeker bijzonder opwindend blijken.

Waarom dragen we zo vaak een geur (en waarom houden we er zo van)?

Omdat het helpt om ons goed te voelen, over onszelf en anderen. Recente psychologische tests tonen aan dat mensen die geregeld parfum dragen, positiever tegenover sociaal gedrag staan dan mensen die nooit een geur dragen. Wellicht zijn mensen die voor een geur kiezen, dus ook sociaal vaardiger dan mensen die nauwelijks of nooit een geur gebruiken. De algemene conclusie van die onderzoeken, is dat mensen die denken dat ze volgens anderen lekker ruiken, meer zelfvertrouwen hebben. En misschien ook meer plezier?

Waarom vind ik sommige geuren lekker ruiken en andere niet?

Omdat we allemaal geprogrammeerd zijn om van sommige geuren te houden en van andere niet. Onze reactie op geur is volgens wetenschappers gedeeltelijk aangeleerd en voor een deel genetisch bepaald. We worden geboren met bepaalde voor- en afkeuren en met een gevoeligheid voor bepaalde geuren. Al heel vroeg worden onze ervaringen daaraan toegevoegd, tot we een geheugen van geuren en associaties hebben opgebouwd dat tamelijk complex is. Al die opgeslagen informatie bepaalt of we van een bepaalde geur houden of niet.

Waarom wekken geuren herinneringen op?

Omdat geur het associatieve geheugen van gebeurtenissen en gevoelens activeert. We gebruiken dit deel van onze hersenen om ons te helpen bij het thuisbrengen van een bepaalde geur, omdat we geuren zelf niet heel precies kunnen beschrijven. Het dichtst bij het beschrijven van een geur komen we met omschrijvingen als: “Het ruikt als...”. Een vleugje parfum stimuleert onze hersenen om in ons ‘geurgeheugen’ te gaan zoeken naar oude associaties en verbindingen die zouden kunnen helpen om het aroma te beschrijven. Dat is de reden waarom je bij het ruiken van een rozengeur plots aan de tuin van je oma moet denken of aan het parfum dat je moeder altijd droeg.

PARFUM DRAGEN EN BEWAREN

Hoe zorg ik ervoor dat mijn geur langer meegaat?

Het geheim van een lang houdende geur is ‘layering’. Je bouwt een geur op door verschillende laagjes op elkaar te stapelen. Dit doe je door hetzelfde aroma in verschillende vormen op je huid aan te brengen: als geparfumeerde zeep, badolie, badschuim, bodylotion, poeder en eau de toilette. Ieder extra laagje versterkt de impact van het vorige, zodat jouw favoriete geur tot vier keer langer aanhoudt. Geurlaagjes, of ‘fragrance dressing’ zoals het ook soms wordt genoemd, is ook een slimme manier om een geur te dragen die te overweldigend is voor alledaags gebruik.

Hoe bewaar ik mijn geuren het best?

Bewaar je geuren op een koele, droge plek, waar geen rechtstreeks zonlicht komt en hou ze uit de buurt van de verwarming. Extreme kou of warmte brengen het delicate evenwicht van de oliën in de war en veranderen de geur. Een geopende flacon kun je niet al te lang meer bewaren. Een spuitflacon laat minder lucht binnen en verdampt minder snel dan een flacon met een draaidop, maar uiteindelijk verliest elk parfum zijn oorspronkelijk geur. De beste plaats voor een geopende flacon parfum is een gesloten lade of kast.

Waar breng ik mijn geur best aan?

Waar de huid warm is en het bloed goed circuleert. Zo wordt het aroma van de geur verspreid en versterkt. Zogenaamde ‘pulse points’ zijn perfecte activators voor een geur. Dat zijn plaatsen op je lichaam waar je hartslag voelbaar is (zie verder). Omdat geuren opstijgen, breng je de geur het beste aan op verschillende van die pulse points en dus niet alleen op bijvoorbeeld je nek. Breng de geur ook aan op je onderrug of je navel. Als je graag hebt dat een geur je volgt, breng je geur dan aan op de achterkant van je nek – precies op je haarlijn. De warmte en beweging zullen de geur verspreiden.

Wat zijn pulse points?

Binnenkant van de pols. Binnenkant van de elleboog. Je slapen. Onder je oorlelletje, niet erachter. Aan de onderkant van je keel. In je knieholte. En overal waar je je hartslag nog meer kunt voelen.

Wat is de beste manier om een geur te spuiten?

Hou de flacon ongeveer 20 cm van je huid af. Door gelijkmatig te spuiten over een grotere zone geurt je parfum langer dan wanneer je veel parfum op een kleinere zone aanbrengt. Is het een goed idee om met je ene pols over je andere te wrijven, om zo de geur te laten drogen? Nee, want dan ‘kwets’ je de noten, waardoor de geur zich niet optimaal ontwikkelt.

Waar kan ik nog meer spuiten, behalve op mijn huid?

Spuit een heel klein beetje parfum op je vochtige haar, voordat je het droogt. Of spuit wat op je haarborstel of kam, voordat je je haar kamt. Voeg enkele druppeltjes van je favoriete geur toe aan het water van je stoomstrijkijzer, of spoel je lingerie met geparfumeerd water. Als parfum je zo’n goed gevoel geeft, dan moet je die kracht toch gewoon gebruiken?!

Kan ik twee geuren tegelijk dragen?

Beter van niet, omdat elke geur een perfect uitgebalanceerde, volmaakte creatie is. Als je het ene parfum over het andere draagt, creëer je heel misschien een nieuwe geursensatie, maar de kans is groter dat je niet lekker ruikt.

Wat bedoelen parfumeurs met diffusie van een geur?

Diffusie is het vermogen van een geur om vanuit je huid jou en anderen om je heen te raken met zijn aura. Het vermogen van een geur om zich door de lucht te verplaatsen – het effusievermogen – is waarmee een kwaliteitsparfum zich onderscheidt.

Hoe lang kan ik een geopende flacon nog bewaren?

Afhankelijk van de geur: 6 tot 18 maanden, als je de flacon op de goede manier bewaart. Zodra een flesje open is, moet je het gebruiken en opmaken, want alle geuren lopen terug als ze eenmaal open zijn. Bij lichte parfums op basis van citrus al vanaf 6 maanden; florale geuren houden het ongeveer anderhalf jaar uit.

Hoe bewaar ik mijn geuren het best?

Bewaar je parfums op een koele, droge plek, zonder rechtstreeks zonlicht en uit de buurt van de verwarming (of andere warmtebronnen). Extreme kou of warmte brengen het delicate evenwicht van de oliën in de war en veranderen de geur. Een geopende flacon kun je niet al te lang meer bewaren. Een spuitflacon laat minder lucht binnen en verdampt minder snel dan een flacon met een draaidop, maar uiteindelijk verliest elk parfum zijn geur. Als je in de zomer liever een ander geurtje draagt dan in de winter, dan kun je de levensduur van je parfums tussen de seizoenen in verlengen door de flacon onder in de groentelade van je koelkast te bewaren.

Hoe neem je een geur mee op reis??

Als je een geur meeneemt op reis, giet het dan nooit over in een kleiner, plastic flesje. Het plastic kan namelijk een reactie geven op de geur. Kies liever een kleinere flacon. Ga je met het vliegtuig, dan is het ook niet aan te bevelen om parfum in je ruimbagage te stoppen. In de bagageruimte van het vliegtuig verandert de luchtdruk, waardoor de flacon kan gaan lekken.

DE SAMENSTELLING VAN PARFUM

Is geur en parfum hetzelfde?

De meeste mensen gebruiken het woord ‘parfum’ gewoon voor alle geuren die ze dragen. Er zijn echter verschillen van land tot land. In de Verenigde Staten gebruiken ze meestal de term ‘fragrance’. In Engeland ‘scent’ of ‘fragrance’. In Frankrijk zeggen ze dan weer ‘parfum’! Over het algemeen gezien wordt de term ‘parfum’ gebruikt voor de meest geconcentreerde versie van een geur. De minder geconcentreerde vorm noemen we ‘eau de toilette’. Parfumeurs gebruiken het woord ‘parfum’ dan weer om hun specifieke geurcreaties, hun parfums, te beschrijven. En het verschil tussen parfum, eau de parfum, parfum de toilette, eau de toilette en eau de cologne? Iedere term staat voor een andere ‘concentratie’ van de geurolie. Parfum of extract is de meest geconcentreerde en langst houdende geurvorm met 12 tot 30% geurolie. De nieuwere eau de parfums of esprit de parfums zijn bijna net zo geconcentreerd, maar parfum de toilette of eau de toilette (in de Verenigde Staten ook wel ‘cologne’ genoemd) is minder sterk, met 4 tot 18% geurolie. In Europa wordt ‘eau de cologne’ gebruikt voor een heel laag geuroliegehalte: 1 tot 3% olie.

Wat is het verschil tussen aftershave en eau de toilette?

Eau de toilette is bedoeld voor je lichaam, aftershave voor je gezicht. Eau de toilette wordt vermengd met meer geuren – zo’n 5 tot 15% essentiële oliën – terwijl aftershave een subtielere geur heeft, met 2 tot 4% geurolie, minder alcohol (30 tot 65%) en met verzachtende, kalmerende en ontsmettende middelen.

Hoe wordt een nieuwe geur gecreëerd?

Hoe wordt een schilderij geschilderd? Of een symfonie gecomponeerd? Eén ding staat vast: parfumeurs gebruiken hun materialen op dezelfde manier als schilders hun kleuren en muzikanten hun noten. In een interview met William Kaufman legt Pierre Dhumez het zo uit: “Een parfum maken is een harmonie vinden van drie of vier dominante ‘kernen’ die je in je hoofd ruikt. Het enige wat je hebt, is een vaag vermoeden van die drie of vier kernen. En die zullen zich aan jou kenbaar maken op zo’n manier dat – wanneer je het ‘corps’ hebt samengesteld in de verhoudingen waardoor je je hebt laten inspireren toen je je ontspannen en blij voelde – je de verschillende geuren van je basisstoffen niet meer van elkaar kunt onderscheiden. Je krijgt dan een perfect uitgebalanceerd mélange met een heel eigen geur. Die is niet meer terug te leiden naar de drie of vier kernen die je had gekozen. En zo ontstaat de ‘vrouw’. Daarna moet je haar mooier maken: haar kapsel doen, haar jurk kiezen, haar lippenstift en eyeliner, haar hoed, haar shawl – dat alles is een parfum.” (William Kaufman, Perfume, E.P.Dutton, 1974). ‘Aliage... was sportief,’ schreef Estée Lauder. ‘Op een dag raapte ik in Palm Beach een groen blad op. Verwonderd snoof ik de geur ervan op en ik wist meteen dat ik die geur opnieuw moest creëren. De actieve vrouw had recht op een geur naar haar eigen voorbeeld: als ze met haar sportschoenen aan naar de fitnessclub gaat, heeft ze immers geen boodschap aan een compleet symfonieorkest. Ik was nog geen geur tegengekomen die goed op de tennisbaan paste. Dus heb ik er zelf maar een uitgevonden.” (Estée Lauder, Estée, A Success Story, Random House, 1985). Een parfumeur is bijna nooit een solist. De dirigent, het hoofd van een parfumhuis, speelt ook een heel belangrijke rol. Net als een schitterende symfonie evolueert ook een geweldig parfum met een zintuiglijke boodschap die zo emotioneel is, dat het de harten van de vrouwen raakt en de zintuigen van de mannen streelt.

Hoeveel bestanddelen bevat een geur meestal?

Dat varieert. Een parfum kan 10, 50, 100 of zelfs nog meer verschillende grondstoffen bevatten. Dat betekent alleen niet dat een parfum met driehonderd bestanddelen beter is dan een waar er ‘maar’ tien in zitten. Wat telt is hoe alle bestanddelen zich zó mengen dat ze jou aanspreken.

Wat zijn de ‘noten’ in een geur?

Dat zijn de verschillende fasen die een geur doorloopt als je ‘m op je huid aanbrengt. Elk van deze fasen (of groepen van ‘noten’) heeft een eigen vluchtigheidsgraad. De hoofdnoten, oftewel topnoten, vormen de eerste indruk van een geur. Dit zijn de vluchtige noten die meteen na het aanbrengen opleven. Het is de geur die je ruikt als je een flacon opent. De hoofdnoten zijn zo vluchtig dat ze na 10 tot 15 minuten meestal weer verdwenen zijn. Naarmate die vervagen, openen de hartnoten, oftewel middennoten, zich op je huid. Zij vormen het hart van de geur. Ze zijn de kern van de compositie, het zogenaamde leitmotiv. Dat leitmotiv wordt ondersteund en vastgehouden door de basisnoten, oftewel grondnoten. Die vormen de fundering van de geur en zijn het cement tussen alle andere bestanddelen. Ze creëren ook de herinnering die blijft hangen in je hoofd en zorgen ervoor dat de geur 4 tot 5 uur blijft geuren op je huid.

Hoe lang blijft een goede geur actief?

Dat is persoonsafhankelijk. Normaal gesproken geurt een parfum (of een extract) 6 tot 8 uur. Dit is dus de meest geconcentreerde vorm. Een eau de toilette geeft een uur of 3, 4 geur af, soms wat langer als het wat hoger geconcentreerd is.

Welke invloed heeft het weer op onze geur?

De zomer versterkt de impact van geuren. Hoe warmer het is, hoe sneller de noten van een geur verdwijnen van de huid. Hoe je dat oplost? Kies voor een lichte geur en breng die gewoon iets vaker aan. De winter doet het omgekeerde: bij koud weer verspreiden de geurmoleculen zich trager, zodat de topnoten, hartnoten en basisnoten langzamer tot uiting komen. Daarom kun je bij kouder weer een krachtigere geur dragen.

Zijn synthetische oliën goedkoper en is het risico op huidirritaties daarbij groter?

Nee. Synthetische oliën zijn niet per se een veel goedkopere variant van ‘het echte werk’. Er bestaan zelfs synthetische aromanoten die duurder zijn dan elk natuurlijk alternatief. Het komt ook voor dat het risico op huidirritaties groter is bij pure, natuurlijke oliën dan bij een gecreëerde, chemische variant.

Zijn natuurlijke geuroliën beter dan kunstmatige?

Absoluut niet. De moderne parfumerie is gebaseerd op een synergie van natuurlijke en synthetische bestanddelen. Beide zijn even belangrijk voor de parfumeur. Technisch gezien maakt een parfumeur wel onderscheid tussen de oliën zelf. Hij onderscheidt oliën uit bloesems, houtsoorten en bladeren, specerijen en harsen; semisynthetische oliën uit natuurlijke bronnen; en volledig synthetische oliën (of aromanoten) die gemaakt zijn om de natuurlijke essences te versterken – en die laat hij vervolgens vibreren met geurnoten, zodat ze met niets te vergelijken zijn. Synthetische aromanoten zijn parfumeursnoten die uit een laboratorium komen om de geuren van de natuur origineler, krachtiger en langer houdbaar te maken. Coco Chanel was de eerste ontwerper die parfumeurs aanmoedigde om synthetische bestanddelen een hoofdrol te laten spelen. “Ik wilde vrouwen een kunstmatig parfum geven, door de mens gemaakt. Ik ben een ontwerper. Ik ben niet op zoek naar de geur van rozen, lelies of valleien. Ik wil een geur die een compositie is.” Het resultaat was Chanel No 5, het eerste florale aldehydische parfum. Het bouquet wordt gedomineerd door de zachte, zuivere noten van synthetische aldehyden. Dit is verweven met kostbaar jasmijn en meiroos uit Grasse. “Het is algemeen bekend dat er natuurlijke essences bestaan die heel weinig kosten, en dat er chemische aromanoten zijn die peperduur zijn,” zei de beroemde parfumeur Edmond Roudnitska. “Het is dan ook niet uit zuinigheid dat we chemische producten gebruiken bij de compositie van haute-couturegeuren. Als we ze gebruiken, is dat omdat we absoluut een glorieuze geurnuance willen creëren die in de natuur gewoon niet bestaat en dus scheikundig wordt gemaakt. Vaak is de synthetische geur veel mooier dan de echte geur. Een beetje zoals een bloem: wanneer je haar plukt, ruikt ze heerlijk, maar een dag later begint ze te stinken. Met synthetische middelen kunnen we een heerlijke geur creëren en de meeste bloemen op het veld laten staan.”

GESCHIEDENIS

Wat waren de vroegst bekende parfums?

5000 jaar geleden ontwikkelden de Egyptenaren al aromatische oliën en essences. Zij waren echte geurliefhebbers en gebruikten amandel- en rozenolie, wierook en mirre, ceder, mimosa en lelie, nootmuskaat, de plant balsemien, kassia (een specerij, familie van kaneel) en harssoorten als benzoë, labdanum, galbanum en opopanax. Ze maakten er afrodisiacums, geneesmiddelen, cosmetica en wierook van. De parfumeriekunst in het oude Egypte was bovendien zo knap gemaakt dat archeologen, die het graf van Toetanchamon in 1922 openmaakten, een zalf vonden die nog steeds geurde! De studie van geuren uit de Nijlvallei vond al snel ingang bij andere culturen. In Griekenland smeerden atleten zich in met aromatische oliën en de Romeinen fristen zich tussen de gangen van hun banketten op met geurig bloemenwater. De Perzen op hun beurt, gingen aan de slag met exotische ingrediënten en gebruikte de distillatietechniek om olie uit bloemen te onttrekken. Het waren de kruisvaarders in de middeleeuwen, die die kennis uiteindelijk in West-Europa introduceerden.

Wat is het verhaal achter eau de cologne?

Giao Paola Feminis was een barbier uit een dorpje in Noord-Italië. Rond 1680 dubbeldistilleerde hij esprit-de-vin tot 75-80% alcohol. Hij loste er lavendel-, rozemarijn-, koudgeperste bergamot- en citroenolie in op. Feminis noemde dit elixer Acqua Mirabilis (wonderwater). Dit was de allereerste eau de cologne, maar die naam werd er pas 130 jaar later aan gegeven. In 1709 introduceerde Johann Maria Farina, een parfumeur uit Keulen, ‘Jean Maria Farina Acqua Mirabilis’. Dat werd zo’n groot succes, dat ook andere parfumeurs uit Keulen het product begonnen te imiteren. De daarop volgende eeuw verscheen de ene kopie na de andere, tot er wel 2000 verschillende versies waren – die allemaal Farina heetten. In 1792 kwam Wilhelm Muelhens met ‘Franz Maria Farina Acqua Mirabilis’, dat in 1845 werd omgedoopt tot 4711 en die naam ken je wellicht wel. In 1810 gaf Napoleon het bevel dat de medicinale formule moest worden geregistreerd. De Keulse parfumeurs gaven de formule van hun acqua mirabilis echter liever niet prijs, en registreerden hun producten als parfum, eau de cologne (water van Keulen).

Wanneer wordt een geur als “klassiek” beschouwd?

Als een geur kortstondige modetrends overleeft en jaren- of zelfs generaties lang de verbeelding van mensen blijft prikkelen, dan kun je spreken van een klassieker. De eerste grote designerklassieker is Chanel No 5, dat in 1921 verscheen. Hier vind je een selectieve lijst van andere grote klassiekers (voor vrouwen én mannen) die een grote invloed hebben gehad op de moderne parfumerie:

1880 > 1899: De geboorte van de moderne parfumerie

Fougère Royale* 1882; Jicky 1889

1900 >1919: François Coty & Jacques Guerlain

L’Origan 1905; Apres l’Ondée 1906; L’Heure Bleue 1912; Chypre de Coty 1917; Mitsouko 1919

1920 > 1939 Glamour en Depressie

Chanel No5 1921; Shalimar 1925; Arpège 1927; Joy 1930; Tabu 1932

1940 > 1959 Een nieuwe generatie: A New Look

Bandit 1944; Femme 1944; Miss Dior 1947; Fracas 1948; L’Air du Temps 1948; Youth-Dew 1953; Diorissimo 1956; L’Interdit 1957; Cabbochard 1959

1960> 1979 Prêt-à-porter en de Amerikaanse uitdaging

Madame Rochas 1960; Calèche 1961; Estée 1968; Calandre 1969; Rive Gauche 1969; Aromatics Elixir 1971; Chanel No19 1971; Jovan Musk 1972; Charlie 1973; Private Collection 1973; Halston 1975; First 1976; Opium 1977; Oscar 1977; Anaïs Anaïs 1978; White Linen 1978:

1980 > 1999 Luxe wordt puur en overdadig

Giorgio Beverly Hills 1981; Must de Cartier 1981; Ombre Rose 1981; Paris 1983; Ysatis 1984; Beautiful 1985; Obsession 1985; Poison 1985; Calyx 1986; Eternity 1988; Samsara 1989; Amarige 1991; White Diamonds 1991; Angel 1992; Féminité du Bois 1992; Bvlgari au Thé Vert 1993; L’Eau d’Issey 1992; Jean Paul Gaultier 1993; Cashmere Mist 1994; ck One 1994; Pleasures 1995; Allure 1996; Tommy Girl 1996; Happy 1997; Gucci Rush 1999; J’Adore 1999

2000 > 2009 Legendes in wording

FlowerbyKenzo 2000; Coco Mademoiselle 2001; Dolce & Gabbana Light Blue 2001; Marc Jacobs perfume 2001; Clean 2003; Narciso Rodriguez for Her 2003; Prada 2004

WOORDENLIJST

Wat betekent ‘parfum’?

Het woord ‘parfum’ komt uit het Latijn en betekent ‘een zoet ruikende vloeistof met de essence van bloemen en andere substanties’. Maar parfum zelf vindt zijn oorsprong in oude Romeinse rituelen. In de tempels in Rome werden bloemen, bladeren, houtschilfers, specerijen en aromatische harsen op brandende kolen gestrooid als offers voor de goden. In de rook kwam hun geur vrij (per fumum).

Wat zijn de ‘geurfamilies’?

Geuren, worden onverdeeld in families, net als wijn. Chardonnay, sauvignon blanc, riesling en chenin blanc bijvoorbeeld zijn verschillende soorten witte wijn. Elke soort heeft zijn eigen kwaliteit, maar toch zal er wel een zijn die jij het lekkerst vindt. Op eenzelfde manier zijn Floral Orientals, Soft Orientals, true Orientals en Woody Orientals allemaal geurfamilies binnen de grote groep van de oriëntaalse geurklasse. Ze zijn allemaal oriëntaals, maar elke geurfamilie heeft een kenmerkende geur met een eigen karakter. Intuïtief bevalt de ene familie je beter dan de andere.

Wat is een ‘neus’?

Dat is een parfumeur die geuren creëert. Zijn reukvermogen stelt hem in staat om prachtige geuren samen te stellen, sublieme harmonieën die overal ter wereld de verbeelding van mannen en vrouwen prikkelen. “’Een neus’ zijn, daar is niets mysterieus aan,” zei de beroemde parfumeur Edmond Roudnitska (1905-1996). “Je moet niet alleen het geurgeheugen aanspreken, je moet de herinnering aan een geur in een combinatie kunnen oproepen - anders ben je gewoon lukraak wat aan het samenvoegen en dat is niet hetzelfde als creëren. De creatie van een parfum gebeurt in het hoofd, niet in de neus.” Roudnitska benadrukte steeds maar weer dat tijd essentieel is voor een creatief parfumeur. Het duurt jaren om een schitterend parfum uit te werken. “Je kunt niet dagelijks dezelfde geur blijven opsnuiven tot je de perfectie hebt bereikt... Zo werkt het niet. Vaak is het zo dat je de geur een paar maanden gewoon moet laten liggen, omdat je er daarna pas mee verder kunt.”

Wat zijn ozon- of mariene geuren?

Geuren met een fris zee karakter die doen denken aan strand en het buitenleven, aan een zeebriesje.

Wat betekent ‘Chypre’?

Deze geurfamilie ontleent haar naam aan de eerste houtachtig-mossige geur van belang, Chypre, dat in 1917 door François Coty werd geïntroduceerd. Chypre is de Franse naam voor het eiland Cyprus. Volgens de legende is dat de geboorteplaats van Venus, de godin van de liefde.

Wat betekent de term ‘headspace’?

Het is een techniek die een levensechte geur van een levende bloem nabootst. Onderzoekers maken gebruik van ultragevoelige apparatuur om elk geurmolecuul van een levende bloem te analyseren. Zo wordt een ‘vingerafdruk’ of chemisch profiel van de geur gemaakt. Door het profiel van de echte geur te vergelijken met het profiel van de essentiële bloemenolie kunnen parfumeurs bepalen welke delen verloren gaan tijdens het extractieproces. Met die kennis kunnen ze de ontbrekende onderdelen aan de essentiële olie toevoegen en de echte geur van een levende bloem creëren. Antonia’s Flowers, Prescriptives’ Calyx en Giorgio’s Red waren de eerste parfums die van deze technologie gebruik maakten. Zij baanden de weg voor een nieuwe generatie van florale geuren die zachter en toch voller leken. Dit is een ontwikkeling die de parfummakers van vandaag altijd nog beïnvloedt.

NIEUWE UPDATES / TRENDS

Moet ik me houden aan één geurfamilie?

Nee hoor. Wil je eens wat anders uitproberen, dan kun je misschien kijken naar de geurfamilie die grenzen aan je lievelingsfamilie. De geurfamilies gaan geleidelijk aan in elkaar over, dus dan behoort je nieuwe favoriet wel tot een andere familie, maar vertoont die ook gelijkenissen met je vertrouwde geur. Bij parfums (net als bij kleuren) vullen tegengestelden elkaar soms ook aan. Voor de durvers adviseren onze beauty experts via de Geurzoeker je om eens andere een geur te proberen.

Hoe koop ik een geur online, zonder het eerst te ruiken?

Parfum online kopen zou geen problemen moeten opleveren. Voorwaarde is wel dat je bij de noten en families blijft die je kent. Online kun je beter niet op de experimentele toer gaan. Onze beauty experts adviseren je graag via onze Geurzoeker.

Kan je je parfum aanpassen aan je persoonlijkheid of humeur?

Niet altijd, want geurvoorkeuren zijn per definitie persoonlijk. Wat jij romantisch en vrouwelijk vindt, vindt iemand anders misschien wel flauw en afgezaagd. Toch zijn er wel bepaalde noten die iedereen min of meer op dezelfde manier ervaart. Citrus bijvoorbeeld, staat bekend als fris, vanille en specerijen als warm en troostend. Ga je uit van zulke generalisaties rond geurnoten, dan kunnen we bepaalde persoonlijkheidstypes en gemoedstoestanden wel linken aan geuren.

Wat zijn algemeen gezien de populairste geurnoten?

Trends zijn voortdurend in beweging en onderhevig aan de vraag, culturele invloeden en soms ook aan de beschikbaarheid van grondstoffen. Florale noten blijven het over het algemeen goed doen, waarbij de vroege eau-de-colognestijlen elke zomer terugkeren. Want voor veel mensen gaat er in de zomer niets boven de frisse, tijdloze geur van citroen.

Welke noten doen het tegenwoordig goed?

Klassieke, mannelijke houtnoten laten zich niet langer tegenhouden door gender-grenzen. Ze duiken nu ook op in uniseks- en vrouwelijke geuren. Dat is voor een deel te danken aan de nichebeweging van de genderneutraliteit van geuren. Daarbij hoeft het dan ook geen verbazing te wekken dat de complementaire noten van amber en specerijen én de klassieke rozennoten, worden gecombineerd met de nieuwe houtachtige noten.

Worden genderspecifieke geuren van de troon gestoten door uniseks parfums?

Zo’n vaart loopt het nog niet, maar deze trend is wel ingezet. Ambachtelijke merken (een sterk groeiend segment) creëren steeds vaker parfums zonder daarbij op te geven of die voor mannen of vrouwen zijn. Ze creëren liever een geur die alle mensen kan aanspreken.

Kan ik een geur dragen dat eigenlijk voor het andere geslacht is bestemd?

Natuurlijk. Bepaal je keuze op basis van je voorkeuren. En als je gelukkig wordt van een bepaalde geur, waarom zou je die dan niet dragen? Zo simpel is het.

Moet ik mijn geur aanpassen aan het seizoen?

Seizoensgebonden geuren zijn een leuke manier om je stijl een nieuwe richting te geven – net zoals we bij de start van een nieuw seizoen ook graag onze garderobe vernieuwen. In de winter neigt onze voorkeur meestal naar warmere noten als amber, vanille, hout en specerijen. In de zomer vinden we die noten vaak te zwaar en te overheersend en kiezen we vaak liever voor een frissere en lichtere geur.

Waarom ruikt mijn favoriete geur anders dan hoe ik me ze herinner?

Het gebruik van grondstoffen wordt streng in de gaten gehouden en gereguleerd door een instantie die de IFRA heet. Aan de hand van voortdurend onderzoek en testen identificeert de IFRA steeds nieuwe allergenen in parfums. Als dat gebeurt, kan het zijn dat een grondstof wordt vervangen door een ander materiaal. Dat kán een aanzienlijke invloed hebben op de geur, afhankelijk van bijvoorbeeld het geurprofiel van het oude en het nieuwe materiaal of van de hoeveelheden waarin het werd gebruikt in een geur.

Waarom kan ik mijn eigen favoriete geur niet ruiken?

Ons reukvermogen is ongelooflijk efficiënt. De manier waarop we geuren detecteren en identificeren gebeurt meestal onbewust. Dat is meteen ook de reden waarom iemand zijn neus in lucht steekt en zegt “Wat ruik ik nou toch? Wat is dat voor een geur?” Zo’n krachtig verwerkingsinstrument moet ook slim zijn... Dat is de reden waarom we op den duur kunnen lijden aan geurmoeheid. We ruiken dus nog wel steeds iets, maar we registreren of identificeren de geur niet meer op dezelfde manier als de eerste keren. Om dezelfde reden ruiken we ook de unieke geur van ons eigen huis niet meer, tenzij we terugkomen van vakantie – of minstens een paar uur zijn weggeweest. Dus, hoewel je hersenen de informatie over je geur niet meer doorspelen aan je bewuste verstand, kun je er wel op vertrouwen dat anderen je geur wel ruiken. Om geurmoeheid te vermijden kun je een geurkalender invoeren: draag iedere dag een andere geur, of pas je geur aan verschillende gelegenheden (dag of nacht, feest, etc.) aan, zodat je geurreceptoren alert blijven.

Ruiken geuren anders bij andere mensen?

We weten dat bepaalde factoren, zoals de chemie van de huid of bepaalde voeding, tot variaties kunnen leiden in de manier waarop een parfum bij iemand ruikt. Maar belangrijker voor die verschillen in geur is wellicht de geuropstapeling, de cocktail van geuren die een persoon door de dag heen opstapelt. Denk bijvoorbeeld aan waspoeder of wasverzachter, douchegel en lotions, shampoo, conditioner en andere haarproducten. En dan hebben we het nog niet eens over een sterk geurend producten als een deodorant. Daarom is het over het algemeen ook geen goed idee om een geur te kiezen omdat je ‘m bij iemand anders zo lekker vindt ruiken. De ontwikkelingsfase waarin je het parfum op die persoon ruikt, kan immers ook effect hebben op hoe graag je dat parfum zelf draagt.