Maatschappelijk verantwoord ondernemen

ICI PARIS XL vindt maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk, het maakt onderdeel van de strategische beslissingen voor een succesvolle toekomst. We zijn ons bewust van de belangrijke rol die wij spelen voor onze omgeving, samenleving, klanten en medewerkers. Ons streven is een actieve en nauwe samenwerking met alle betrokkenen. Op deze manier hopen we een bijdrage te leveren aan een wereld met plaats voor positieve waarden, die kansen biedt aan iedereen!

Onze omgeving

Een schoon milieu, dat geven we aan de toekomstige generaties door en daar werken we graag aan mee! We organiseren talloze initiatieven om een groenere omgeving te creëren. Dit doen we door ons papier- en energieverbruik te beperken. We hebben initiatieven ontplooid waardoor ons papierverbruik op kantoor met 60% is gereduceerd en ook in onze winkels proberen we zo veel mogelijk te digitaliseren.

De draagtassen voor onze klanten zijn biologisch. Onze medewerkers moedigen we aan om zo veel mogelijk te recycleren, bijvoorbeeld via gescheiden afvalsortering. Ook op het vlak van mobiliteit voeren we een milieubewust beleid: we zetten in op een laag CO2-verbruik.

Onze samenleving

Look Good Feel Better
Look Good Feel Better geeft jaarlijks meer dan 300 gratis workshops in 76 ziekenhuizen in Nederland aan vrouwen die kanker hebben en adviseren deze vrouwen over hun uiterlijke verzorging. Zo kunnen deze vrouwen eruit blijven zien als zichzelf. Deze doelstelling is voor ons aanleiding geweest om ons in te zetten voor deze stichting. Om vanuit een maatschappelijk verantwoordelijkheid een bijdrage te leveren zodat deze vrouwen de beste versie van zichzelf kunnen zijn. Een team van beauty experts van ICI PARIS XL helpt bij de workshops in de ziekenhuizen en adviseert de deelnemers over uiterlijke verzorging. Ook dragen we bij aan het creëren van naamsbekendheid voor Look Good Feel Better en wordt er gekeken naar mogelijkheden om fondsen te werven.

Global Volunteer Day
Ook nemen we ieder jaar deel aan Global Volunteer Day, een mooie gelegenheid om op een actieve manier solidair te zijn. Vorig jaar staken onze medewerkers op vrijwillige basis de handen uit de mouwen bij diverse lokale projecten in de ouderenzorg, weeshuizen en een kinderhospice.

Onze klanten

Klanten vinden in onze parfumerieën en op onze e-shop een grote keuze aan luxeproducten tegen een betaalbare prijs. Onze beauty advisors geven advies op maat en helpen de klanten bij het vinden van het juiste product – voor henzelf of voor iemand anders.

We investeren continue in activiteiten om de tevredenheid van onze klanten te meten, bijvoorbeeld via online surveys en mystery shoppers. In ons servicecenter staan professionals ter beschikking die klanten verder helpen met hun vragen. Ook social media zetten we actief in voor onze contacten met de klant. De klant waardeert dit ook; in 2014 is ICI PARIS XL voor de 11e keer op rij verkozen tot Beste Winkelketen in de categorie Parfumerie en in 2012 tot Beste Winkelketen van Nederland.

Onze medewerkers

In onze meer dan 152 winkels krijgen onze medewerkers alle mogelijkheden om zich te ontwikkelen en door te groeien binnen het bedrijf. We ondersteunen hen daarbij met een ruime keuze uit opleidingsprogramma’s via het in house opleidingscentrum.

Ook is er het ICI PARIS XL make-up talent by Dior, een platform waarbij het talent om te maquilleren wordt ontwikkeld in partnership met Dior. Ook op het gebied van skincare is er een opleidingsprogramma; The Skincare Masters by Estée Lauder. Een intensief traingsprogramma waarbij via theoretische en praktische kennismodules de know how van skincare verder wordt vergroot. De doorgroei mogelijkheden en opleidingsprogramma’s vormen voor de medewerkers een stimulans om het beste uit hen zelf te blijven halen.

Respect voor alle mensen – ongeacht hun geloof, nationaliteit, gender of geaardheid – dragen we hoog in het vaandel. Een mooi voorbeeld hiervan is het grote aantal nationaliteiten van onze medewerkers (meer dan 24). Deze en andere waarden zijn opgenomen in een boekje met onze visie en missie, dat alle medewerkers krijgen bij hun aantreden in ons bedrijf.

We dragen zorg voor onze medewerkers en hechten veel belang aan hun betrokkenheid bij ICI PARIS XL, die we regelmatig onderzoeken. Met veiligheids- en gezondheidstrainingen bouwen we continu aan hun welzijn in ons bedrijf. We meten bovendien ons personeelsbeleid met andere retailers.

We zijn dan ook blij dat met de internationale onderscheidingen voor ons personeelsbeleid: ORC International ‘Excellence in Employee Engagement Award’ 2014 en de ‘European HR Award 2013’ voor de training ICI PARIS XL in the City.

Microplastic in producten

Microplastics zijn niet biologisch afbreekbare en in water onoplosbare plastic deeltjes, kleiner dan 5 mm die als vervuiling in het oppervlaktewater gevonden kunnen worden. Microplastics kunnen als ingrediënt in cosmetica en was- en reinigingsmiddelen worden toegepast. Uit onderzoek is gebleken dat ook microplastics in cosmetica en was- en reinigingsmiddelen bijdragen aan de vervuiling van het oppervlaktewater. Wanneer microplastics eenmaal in het milieu zijn terechtgekomen, zijn ze moeilijk daaruit te verwijderen. De in water levende organismen kunnen deze microplastics binnen krijgen, waardoor er mogelijk microplastics in onze voedselketen terecht kunnen komen.

De bekendste microplastics zijn plastic microbeads. Plastic microbeads zijn vaak zichtbare en voelbare plastic deeltjes die bewust in cosmetica en was- en reinigingsmiddelen worden toegevoegd met als doel te reinigen of te scrubben. Daarnaast bestaan er ook microplastics die niet altijd voelbaar of zichtbaar zijn.

Sinds 2014 zijn de Eigen Merk producten van ICI PARIS XL vrij van plastic microbeads. Om onze milieu-engagement nog verder door te zetten, heeft ICI PARIS XL de ambitie om dat verbod uit te breiden tot alle rinse-off cosmetica- en verzorgingsproducten die microbeads bevatten. Het doel is om tegen eind 2022 dergelijke producten niet langer te verkopen.