Bijgewerkt privacybeleid
Eet je mooi: voedingstips voor een stralende huid

Eet je mooi: voedingstips voor een stralende huid

| Beauty Basics
Voedingstips_dermatoloog_1900x1070_dubbel

Een mooie huid start van binnenuit. Maar weet jij precies wat je moet eten om je huid in topconditie te houden? Wij hebben de 10 beste voedingstips voor je verzameld!

1) Ga voor groen

Groene groenten zijn een must voor je huid. Voor een echte boost drink je elke ochtend een groene smoothie met bijvoorbeeld spinazie, boerenkool of rucola. Groene groenten zijn namelijk rijk aan vezels en werken ontgiftend.
Onze favoriet? Een smoothie met groene thee, spinazie, ananas en perzik. Mmmmmm!

2) Go H20

Je hebt deze tip al honderd keer gehoord, maar het blijft een absolute must: drink voldoende water. Dan blijft je lichaam gehydrateerd en versnel je je stofwisseling. Heb je moeite om die anderhalve liter water per dag op te krijgen? Zet dan streepjes op je waterfles, zodat je elk uur kunt checken of je genoeg gedronken hebt. Met een schijfje citroen, blaadjes verse munt of plakjes komkommer drinkt je water ook wat lekkerder weg!

3) Vet is géén boosdoener

Je hoort wel eens dat alle vetten ongezond zijn. Toch is dit niet zo. Gezonde vetten (die omega 3,6 en 9 bevatten) zijn net goed voor je lijf. Je vindt ze onder andere in noten, vette vis zoals zalm, avocado en olijfolie.

4) Lekker kauwen

Met onze snelle levensstijl vergeten we het soms wel eens, maar neem vooral de tijd om te eten. Ga aan tafel zitten en kauw voldoende, zeker zo’n twintig tot dertig keer per hap. Zo komen alle voedingsstoffen goed vrij en daar profiteert je huid natuurlijk van!

5) Laat de suiker staan

Uiteraard mag je best af en toe een toetje of taartje, maar probeer suiker verder zoveel mogelijk te vermijden. Het is vijand nummer één van een jeugdige huid. Suiker breekt het collageen in je huid af, wat de elasticiteit vermindert. Lees: rimpels.

6) Probiotica

Het is niet zo’n sexy onderwerp, maar een goede darmwerking is essentieel voor een zuivere huid. Je houdt je buik én je huid blij door voldoende probiotica te eten. Dit zijn goede bacteriën die je onder andere vindt in kefir, zuurkool, gefermenteerde groenten, kombucha en yoghurt.

7) Melk is niet altijd goed voor elk

Melk is goed voor sterke botten, maar wanneer je last hebt van acne of onzuiverheden kan het slim zijn om je dagelijkse glas melk even te laten staan. Probeer het maar eens: drink een week geen melk en kijk of je een verschil ziet in je huid.

8) Kleur op je bord

Kies voor zoveel mogelijk kleur in je voeding. Denk aan rode tomaten, groene kiwi’s, roze frambozen, blauwe bessen, gele paprika’s… Hoe meer kleur, hoe beter! Die kleurige groenten en fruit zitten vol antioxidanten die veroudering tegengaan. Goed voor jou én je huid dus.

9) Anti-aging met antioxidanten

Antioxidanten zijn stoffen die beschadigde cellen kunnen repareren. Vitamine C is een belangrijke antioxidant – je komt hem niet voor niets vaak tegen in crèmes en serums. Maar deze vitamine vind je ook in de supermarkt. Doe je te goed aan blauwe bessen, broccoli, rood fruit, basilicum en granaatappel.

10) Smoothie > cocktail

De feestbeesten onder ons zullen het niet graag horen, maar alcohol is niet zo goed voor je huid. Het droogt je huid uit en brengt toxines in je lichaam. Af en toe genieten van een glaasje is natuurlijk geen ramp, maar drink met mate voor een mooie huid en een gezond lichaam.