Maatschappelijk verantwoord ondernemen

ICI PARIS XL vindt maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk, het maakt onderdeel van de strategische beslissingen voor een succesvolle toekomst. We zijn ons bewust van de belangrijke rol die wij spelen voor onze omgeving, samenleving, klanten en medewerkers. Ons streven is een actieve en nauwe samenwerking met alle betrokkenen. Op deze manier hopen we een bijdrage te leveren aan een wereld met plaats voor positieve waarden, die kansen biedt aan iedereen!

Onze omgeving

Een schoon milieu, dat geven we aan de toekomstige generaties door en daar werken we graag aan mee! We organiseren talloze initiatieven om een groenere omgeving te creëren. Dit doen we door ons papier- en energieverbruik te beperken. We hebben initiatieven ontplooid waardoor ons papierverbruik op kantoor met 60% is gereduceerd en ook in onze winkels proberen we zo veel mogelijk te digitaliseren.

De draagtassen voor onze klanten zijn biologisch. Onze medewerkers moedigen we aan om zo veel mogelijk te recycleren, bijvoorbeeld via gescheiden afvalsortering. Ook op het vlak van mobiliteit voeren we een milieubewust beleid: we zetten in op een laag CO2-verbruik.

Onze samenleving

ICI PARIS XL heeft een partnership met SOS Kinderdorpen en steunt deze organisatie actief. Er zijn 12 kinderen ‘geadopteerd’ die rechtstreeks steun ontvangen. Ook wordt er ieder jaar een Limited Edition knuffelbeer verkocht tijdens de decembermaand. De opbrengst hiervan wordt volledig gedoneerd aan SOS Kinderdorpen.

Ook nemen we ieder jaar deel aan Global Volunteer Day, een mooie gelegenheid om op een actieve manier solidair te zijn. Vorig jaar staken onze vrijwilligers de handen uit de mouwen om het SOS Kinderdorp in Bande België een opknapbeurt te geven.

Onze klanten

Klanten vinden in onze parfumerieën en op onze e-shop een grote keuze aan luxeproducten tegen een betaalbare prijs. Onze beauty advisors geven advies op maat en helpen de klanten bij het vinden van het juiste product – voor henzelf of voor iemand anders.

We investeren continue in activiteiten om de tevredenheid van onze klanten te meten, bijvoorbeeld via online surveys en mystery shoppers. In ons servicecenter staan professionals ter beschikking die klanten verder helpen met hun vragen. Ook social media zetten we actief in voor onze contacten met de klant. De klant waardeert dit ook; in 2014 is ICI PARIS XL voor de 11e keer op rij verkozen tot Beste Winkelketen in de categorie Parfumerie en in 2012 tot Beste Winkelketen van Nederland.

Onze medewerkers

In onze meer dan 152 winkels krijgen onze medewerkers alle mogelijkheden om zich te ontwikkelen en door te groeien binnen het bedrijf. We ondersteunen hen daarbij met een ruime keuze uit opleidingsprogramma’s via het in house opleidingscentrum.

Ook is er het ICI PARIS XL make-up talent by Dior, een platform waarbij het talent om te maquilleren wordt ontwikkeld in partnership met Dior. Ook op het gebied van skincare is er een opleidingsprogramma; The Skincare Masters by Estée Lauder. Een intensief traingsprogramma waarbij via theoretische en praktische kennismodules de know how van skincare verder wordt vergroot. De doorgroei mogelijkheden en opleidingsprogramma’s vormen voor de medewerkers een stimulans om het beste uit hen zelf te blijven halen.

Respect voor alle mensen – ongeacht hun geloof, nationaliteit, gender of geaardheid – dragen we hoog in het vaandel. Een mooi voorbeeld hiervan is het grote aantal nationaliteiten van onze medewerkers (meer dan 24). Deze en andere waarden zijn opgenomen in een boekje met onze visie en missie, dat alle medewerkers krijgen bij hun aantreden in ons bedrijf.

We dragen zorg voor onze medewerkers en hechten veel belang aan hun betrokkenheid bij ICI PARIS XL, die we regelmatig onderzoeken. Met veiligheids- en gezondheidstrainingen bouwen we continu aan hun welzijn in ons bedrijf. We meten bovendien ons personeelsbeleid met andere retailers.

We zijn dan ook blij dat met de internationale onderscheidingen voor ons personeelsbeleid: ORC International ‘Excellence in Employee Engagement Award’ 2014 en de ‘European HR Award 2013’ voor de training ICI PARIS XL in the City.

Microplastic in producten

Microplastics zijn synthetische polymeerdeeltjes in vaste vorm (plastic), die niet oplosbaar zijn in water. Door hun kleine afmetingen (< 5 mm) glippen ze vaak door de filters van afvalwatersystemen en kunnen ze waterwegen verontreinigen. Microplastics hebben daardoor invloed op de voedselketen, want ze kunnen worden ingeslikt door waterorganismen. Cosmetica- en verzorgingsproducten zijn verantwoordelijk voor 2% van de vervuilende microplasticdeeltjes in de oceaan*. ICI PARIS XL loopt vooruit op de wetgeving en heeft al sinds 2014 het gebruik van microplastics verboden in alle rinse-off exfoliërende cosmetica- en verzorgingsproducten van het eigen merk

Om zijn milieu-engagement nog verder door te drijven, heeft ICI PARIS XL besloten om dat verbod uit te breiden tot alle rinse-off cosmetica- en verzorgingsproducten die microplastics bevatten. Het doel is om tegen eind 2019 dergelijke producten niet langer te verkopen.

* Bron: Boucher, J. and Friot D. (2017). Primary Microplastics in the Oceans: A Global Evaluation of Sources. .